Welkom
Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.
Bekijk alle Taal = Meer
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieDe woonkamerschool
Carolien Frijns
Ervaringen bij een lerares op een school met anderstalige leerlingen in de buurt van Valencia.
Lezen wordt leuker als je zelf schrijft
Renske Houweling
Het gedurende een maand of een half jaar wekelijks een kinderboekenschrijver op school inzetten, blijkt stimulerend voor de motivatie om zowel te gaan lezen als zelf te schrijven. Dit artikel beschrijft hoe de Stichting De Schoolschrijver op scholen hiermee aan de slag is.
Redactioneel
Joanneke Prenger
Door Joanneke Prenger.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Taalonderwijs waar je blij van wordt
MeerTaal bestaat vijf jaar! Hoe kun je zo’n feestje beter vieren dan door met elkaar stil te staan bij voorbeelden van taalonderwijs waar je blij van wordt. Daarom hebben de redactieleden voor dit nummer voorbeelden verzameld van taalonderwijs waar ze blij van worden.
Taal in het nieuwe waarderingskader van de inspectie
Herman Franssen & Thea Manders
Het toezicht van de onderwijsinspectie is veranderd. De onderwijsinspectie heeft niet alleen haar werkwijze gewijzigd, maar ook het waarderingskader waarmee ze de kwaliteit van scholen en de kwaliteitszorg van besturen in kaart brengen. In dit artikel lichten inspecteurs Herman Franssen en Thea Manders enkele onderd...
Inspiratie uit onderwijsboeken
Patty Roos
Tijdens studiedagen of in een vaktijdschrift als MeerTaal, kom je regelmatig titels van boeken tegen waarvan je denkt ‘die zou ik eens moeten gaan lezen’. In de praktijk van alledag komt van het lezen van die mooie titels echter weinig terecht. In dit artikel vertelt Patty Roos, leraar op een basisschool in Amsterda...
Taaltalent
Het taaltalent van Alex Boogers.
Column - Begrijpend lezen: willen weten
Anne van Hees
Column door Anne van Hees.
Column - Doodgaan
Patty Roos
Column door Patty Roos.
Taal is meer
Dolf Janson
Spelen met taal door middel van taalspellen voor leerlingen uit de midden- en bovenbouw.
Column - Lezen is beleven
Lisanne Bos
Column door Lisanne Bos.
Werken aan taaldoelen? Maak radio!
Tjeerd van den Elsen en Marieke Hamburg
Leerlingen zelf radio laten maken zodat ze beter te worden in taal. Met die gedachte startte Radio Actief als radiozender een jaar geleden op basisschool De Vijf Hoeven in Tilburg. Nu maken kinderen van groep 5 t/m 8 wekelijks een radioprogramma met als belangrijkste doel: werken aan de eigen taalvaardigheden door d...
Taalonderwijs in beeld
Taal verrijken met de vele talen in de groep.
Taalonderzoek in de praktijk
Chiel van der Veen promoveerde eind 2017 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op zijn proefschrift getiteld ‘Dialogic classroom talk in early childhood education’. Brigitte Vugs promoveerde in 2017 aan de Radboud Universiteit met haar onderzoek naar het werkgeheugen van kinderen met taalontwikkelingsstoornissen.
Taal in de buitenschoolse context
Itie van den Berg
Wat is de kracht van buitenschools leren? Wat kunnen scholen ervan leren en hoe kunnen buitenschoolse partners verbindingen zoeken met taalontwikkeling binnen de klas? Voor dit artikel ging Itie van den Berg met verschillende Groningers uit de onderwijspraktijk en de kinderopvang in gesprek om de mogelijkheden voor ...
Grammatica is leuk (deel 3 en slot)
Dolf Janson
In de eerste aflevering hebben we aan de hand van peuterzinnen doenzinnen en zijnzinnen onderscheiden. In het tweede deel gingen we daarop verder en ontdekten dat er verschillende rollen in zo’n zin kunnen voorkomen, waaronder die van de hoofdrolspeler, het onderwerp. In dit laatste deel van de serie over grammatica...
Taalonderwijs aan nieuwkomers
Pandora Versteden & Goedele Vandommele
In Vlaanderen start de meerderheid van de nieuwkomers meteen in een reguliere klas. Ze krijgen vaak wel enkele uren per week les in een apart klasje, maar het grootste deel van de tijd zitten ze samen met Nederlandstalige leeftijdsgenootjes. En dat lukt! Er is echter wel een specifieke aanpak voor nodig.
Nog meer taal!
Redactioneel
Door Joanneke Prenger.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Over tweetalig onderwijs in Nederland en daarbuiten
Myrna Feuerstake, Yeelen de Jong en Karel Philipsen
Tweetalig primair onderwijs (tpo) met Engels als tweede onderwijstaal is nieuw in Nederland. In dit artikel gaan de auteurs in op het wetenschappelijk onderzoek naar de effecten en inrichting van tpo, kijken ze over de landsgrenzen en bespreken ze de opkomst van deze nieuwe vorm van onderwijs.
Taaltalent
Het taaltalent van Claudia de Breij.
De hardnekkigheid van laaggeletterdheid
René Berends
In gesprek met Hanneke Wentink, manager Nederlands & communicatie bij Radboud in’to Languages aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
‘Mijn zoontjes groeiden in alles bij de Taaltrein'
Ilona Roggeveld is moeder van Nolan (6) en Nelvin (6) die beiden een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben.
Ipads in de begrijpend leesles
Sabine Oude Luttikhuis & Annette Schaafsma
In dit artikel beschrijven de auteurs aan de hand van een inspirerend praktijkvoorbeeld waarin verschillende apps worden gebruikt, hoe je iPads interactief kunt inzetten in het begrijpend leesonderwijs.
Taal is meer
Dolf Janson
Spelen met taal door middel van taalspellen voor leerlingen uit de midden- en bovenbouw.
Leesbegrip en leesplezier in de bovenbouw
Lezen met begrip is een van de belangrijkste vaardigheden die kinderen leren op de basisschool. Leesbegrip is onlosmakelijk verbonden met leesplezier: kinderen die lezen leuk vinden, zullen vaker boeken lezen en hun leesvaardigheid steeds verder uitbreiden. Leesbegrip en leesplezier van bovenbouwleerlingen vormden d...
Taalonderwijs in beeld
Op basisschool de Kruudwis in Venray wordt de taalmethode Taal in Beeld regelmatig flexibel en effectief ingezet. Via het leerstofoverzicht bij deze methode selecteren leraren zelf eenvoudig lesdoelen die op dat moment het beste passen bij de activiteiten in de klas. Zo kunnen ze makkelijk variëren op de in de metho...
Taalonderzoek in de praktijk
Yvonne van Rijk promoveerde in mei 2017 aan de Universiteit van Amsterdam met het proefschrift ‘Maximizing meaning: reading informative texts in Developmental Education’, een onderzoek naar het leren lezen van informatieve teksten in de midden-/bovenbouw van het Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Taalonderzoek in de praktijk
Suzan Nouwens is in 2017 gepromoveerd aan de Radboud Universiteit op de rol van executieve functies bij het ontwikkelen van begrijpend lezen in de bovenbouw van de basisschool.
Wees kieskeurig met prenten-apps
Dolf Janson
In de appstores van Apple en Google zijn veel apps te vinden met verhalen voor kinderen. Vrijwel altijd zijn die voorzien van veel toeters en bellen. Hierdoor verdwijnt het verhaal zelf wat naar de achtergrond. Dit heeft een negatief effect op de uitbreiding van de taalvaardigheid en de woordenschat. Het kan echter ...
Grammatica is leuk (deel 2)
Dolf Janson
In het eerste deel van deze korte serie over betekenisgericht grammaticaonderwijs zagen we hoe peuters met twee woorden al onderscheid weten te maken tussen doenzinnen en zijnzinnen. Nu bouwen we daarop voort en gaan we die zinnen al wat verder aankleden en onderzoeken
Taalonderwijs aan nieuwkomers
Pandora Versteden & Goedele Vandommele
Aan de slag met ongeletterde ogen: aandachtpunten bij de alfabetisering van nieuwkomers