Welkom
Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.
Bekijk alle Taal = Meer
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieInhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De kleuterklas als voedingsbodem voor leesontwikkeling
Cindy Teunissen, Maud van Druenen en Kim Elzinga
Sinds mei 2017 is er een nieuw Protocol Preventie van Leesproblemen voor groep 1 en 2. Hier worden onder andere risicofactoren in beschreven die al in de kleuterklas gesignaleerd kunnen worden en die latere problemen met (leren) lezen kunnen voorspellen. Dit artikel beschrijft deze risicofactoren en geeft aan welke ...
Taaltalent
Het taaltalent van Arjen Lubach.
De verbeelding aan de macht
Saskia van Aartsen en René Berends
Het vertellen van verhalen staat onder druk. Leraren kiezen steeds vaker voor een filmpje of wat foto’s, pakken vaker een voorleesboek of geven leerlingen vaker een tekst te lezen, dan dat ze een verhaal vertellen. In dit artikel pleiten de auteurs voor hernieuwde aandacht voor de ‘ouderwetse’ vertelling. Hoewel… ‘o...
Leuker kunnen we het wel maken
Joanneke Prenger en Hieke van Til
Interview met Jan Paul Schutten over zijn visie op samenhang in het taal- en rekenonderwijs op de basisschool en het belang van jeugdliteratuur daarbij.
Taal is meer
Dolf Janson
Spelen met taal door middel van taalspellen voor leerlingen uit de midden- en bovenbouw.
'Juf, wat betekent vee?'
Folkert Kuiken
In de Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters (BAK) zijn 3000 woorden opgenomen voor leerlingen in groep 1 en 2. In de Woordenlijst Amsterdamse Kinderen (WAK) zijn ruim 9000 woorden beschreven voor leerlingen van groep 3 t/m 8 (www.digiwak.nl). In dit artikel beschrijft de auteur hoe Digiwak tot stand is gekomen, we...
Taalonderwijs in beeld
Leerlingen uit groep 7a en 7b van de Dom Helder Camaraschool uit Groningen hebben echte speeddates gehouden met boeken. Gedurende 2 minuten hadden ze een ‘date’ met een ander kind. Om de beurt vertelden ze elkaar 1 minuut lang over hun favoriete boek.
Taalonderzoek in de praktijk
Fedor Baarslag heeft in het kader van zijn masterstudie Leren en Innoveren (MLI) onderzoek gedaan naar leesfilms. Loes van Druten promoveerde in 2016 aan de Radboud Universiteit met het proefschrift ‘linguistic diversity and early literacy learning’, een onderzoek naar de stimulering van taalontwikkeling van het jo...
Grammatica is leuk (deel 1)
Dolf Janson
De schoolgrammatica zoals die al decennia onderdeel is van het taalonderwijs, is qua inhoud en qua vorm niet aantrekkelijk. Dolf Janson zal in de drie nummers van MeerTaal, die dit schooljaar verschijnen, een inkijkje geven in een andere invulling van grammaticaonderwijs, gebaseerd op onderzoek en ontwikkelwerk vanu...
Het Lees Promotie Team aan de slag
Paul Smidt
Vier leerlingen uit groep 8 zitten in de hal van daltonschool obs ’t Schöppert in Hengelo (O) met elkaar te overleggen. Samen vormen zij het Lees Promotie Team (LPT) van de school. In dit artikel beschrijft Paul Smidt, leraar op het Schöppert, hoe ze als team leerlingen hierbij begeleiden.
Taalonderwijs aan nieuwkomers
Pandora Versteden en Goedele Vandommele
Hoe krijg je een goed zicht op de beginsituatie van nieuwkomers zonder hen te testen?
Nog meer taal!
Redactioneel
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Van taalarm naar taalrijk onderwijs
Anneke Smits en Erna van Koeven
Uit de laatste PISA-resultaten blijkt dat Nederland voor leesvaardigheid gezakt is op de internationale vergelijkingsladder: onze score is gedaald en het percentage laaggeletterde leerlingen is toegenomen. In dit artikel geven de auteurs een toelichting op deze resultaten: wat is er aan de hand?
Taaltalent
Het taaltalent van Ellen Deckwitz.
Geef ze de ruimte!
Nynke van der Schaaf
Kinderen leren veel uit de gesprekken die ze voeren met jou als leraar, maar uit het onderzoek van Nynke van der Schaaf naar gesprekken op de naschoolse opvang, blijkt dat kinderen ook heel veel leren van de gesprekken die ze met elkaar voeren. In dit artikel legt de auteur uit hoe je van dit soort gesprekken leermo...
'Juf dit is een mooi woord!'
Miriam Janssen en Jolanda Versluis
Door gebruik te maken van literatuur en het stimuleren van eigen creativiteit, leer je kinderen om naar de wereld te kijken vanuit verschillende invalshoeken en ‘out of the box’ te blijven denken. Om leraren hierbij te ondersteunen ontwikkelden de auteurs samen met scholen een leerlijn literatuur & lezen.
Taal is meer
Dolf Janson
Spelen met taal door middel van taalspellen voor leerlingen uit de midden- en bovenbouw.
Discussiëren kun je leren
Alieke van Dijk en Laurence Guérin
Voor kinderen is het steeds belangrijker dat ze kunnen meepraten over maatschappelijke vraagstukken. In dit artikel beschrijven de auteurs hoe ze leerlingen leren om gezamenlijk te discussiëren over technologische vraagstukken.
Taalonderwijs in beeld
Muziek en taal samen: Living Lab in groep 1 en 2.
Taalonderzoek in de praktijk
Lisa van der Sande (promovenda) en Roel van Steensel (bijzonder hoogleraar Leesgedrag) onderzochten het effect van leesmotivatieprogramma’s op leesmotivatie en op leesbegrip. Rachel Plak is in december 2016 gepromoveerd aan de Universiteit van Leiden met haar onderzoek naar het stimuleren van taalvaardigheid met dig...
Zomerdip wordt zomertop
Gonny Apol, Agnes van Montfoort en Anita Middel
Leraren melden het en wetenschappelijk onderzoek laat zien dat er tijdens de lange zomervakantie bij sommige kinderen een achteruitgang in leesvaardigheid optreedt. De auteurs laten in dit artikel zien hoe professionals en ouders samen de zomerdip aanpakken.
Taalrondes en de taalmethode
Willemijn Vernout
Willemijn Vernout volgde de opleiding tot consulent Taalvorming, waarbij ze leerde werken met taalrondes en het implementeren van taalrondes in het curriculum van de basisschool. In dit artikel vertelt ze hoe je deze verbinding kunt leggen, zodat je zelf ook kunt gaan experimenteren met taalrondes bij je taalmethode.
Taalonderwijs aan nieuwkomers
Veel scholen krijgen te maken met nieuwkomerskinderen. Een nieuwe handreiking voor scholen schetst een meerjarenperspectief
voor de integratie van nieuwkomerskinderen. Maaike Hajer van Hogeschool Utrecht en Saskia Versloot van Marant van het Lectoreninitiatief Professionalisering Taalonderwijs Nieuwkomers (LPTN) ver...
Nog meer taal!
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Onderwijs in mondelinge taalvaardigheid, wat is daar zo moeilijk aan?
Amos van Gelderen
Wie de referentieniveaus Taal bestudeert zal zien dat mondelinge taalvaardigheid een belangrijk onderdeel is van het taalonderwijs. Toch wordt er op de basisschool weinig echt expliciet onderwijs gegeven in mondelinge taalvaardigheid. In dit artikel legt de auteur uit wat onderwijs in mondelinge taalvaardigheid zo i...
Taaltalent
Het taaltalent van zanger/rapper Typhoon.
Doelgericht werken in passend onderwijs
Marian Bruggink en Judith Stoep
GAS staat voor Goal Attainment Scaling, letterlijk het inschatten van de mate waarin een doel behaald is. Marian Bruggink en Judith Stoep vertellen over hun project: GAS Geven: Doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs te beginnen.
De taal van het kijken
Ellie van den Bomen en Adelijn van Huis
Kijken naar kunst en daar met elkaar over praten door middel van Visual Thinking Strategies (VTS) stimuleert de taalontwikkeling. Kinderen breiden hun woordenschat uit, leren zich verbaal uit te drukken en ontwikkelen hun kritisch denkvermogen. Scholen in Nederland ontdekken deze methode nu ook.
Taal is meer
Dolf Janson
Spelen met taal door middel van taalspellen voor leerlingen uit de midden- en bovenbouw.
Toekomstproof Taalonderwijs
René Berends en Marije van Tol
Bij het herformuleren van haar schoolvisie liet basisschool De Droomspiegel in Almere zich inspireren door Helen Parkhurst, de grondlegster van het daltononderwijs. In dit artikel beschrijven de auteurs hoe het schoolteam met haar gedachtegoed aan het werk ging. Een proces dat ook voor scholen, die zich baseren op a...
Taalonderwijs in beeld
Taalonderwijs op CBS Rehoboth.
Taalonderzoek in de praktijk
Bé Poolman promoveerde in maart 2016 aan de Rijksuniversiteit Groningen op een onderzoek naar de verschillen in taalontwikkeling bij jonge kinderen in Noordoost- Nederland. Lisanne Bos is in mei 2016 gepromoveerd aan de Vrije Universiteit en Centrum Brein en Leren met onderzoek naar beter leren lezen met verbeelding...