Welkom
Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.
Bekijk alle Taal = Meer
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieTaalonderwijs in beeld
Schooltijd.
Werken aan woordenschat
Heleen Strating en Jack Duerings
Kinderen hebben een flinke voorsprong op school als ze een grote woordenschat hebben die ze actief en flexibel kunnen inzetten. Een goed ontwikkelde woordenschat is een belangrijke factor voor succes in hun schoolloopbaan en voor het latere functioneren in onze kennismaatschappij.
Redactioneel
Joanneke Prenger
Door Joanneke Prenger.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De meerwaarde van samen observeren
Roelien Linthorst en Maaike Pulles
Sinds de invoering van het Referentiekader Taal wordt van leraren nog meer dan voorheen verwacht dat ze de ontwikkeling van leerlingen op de verschillende taaldomeinen volgen. Voor de domeinen mondelinge vaardigheid en schrijfvaardigheid is dit vaak geen eenvoudige klus, ook door het ontbreken van goede instrumenten.
In ondernemend leren krijgt taal waarde
Itie van den Berg en Marieke Popma
Draagt ondernemend leren bij aan de taalontwikkeling van kinderen? We zien dat kinderen hun eigen maatstaven ten aanzien van taal gaan opschroeven vanuit hun verantwoordelijkheden voor hun kinderbedrijf. Ze besteden meer tijd aan taal en leggen de lat hoger.
Gedicht
Joanne Hoekstra is 17 jaar oud en dicht al sinds haar dertiende.
Nog meer taal!
Actief meedenken tijdens interactief voorlezen
Myrte Gosen
Interactief voorlezen is niet alleen een leuke manier om kinderen actief te laten meedoen tijdens voorlezen, maar is ook nog eens goed voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Interactief voorlezen kent echter vele gezichten. In dit artikel laten we zien waarom en hoe interactief voorlezen ingezet kan worden om acti...
De taalles als taallab
Dolf Janson
Op weg naar een uitdagende invulling van de taalles.
Taaltegels
Taalonderwijs in beeld.
Schrijven in het hart van het taalonderwijs
Suzanne van Norden
Kinderen uit groep 3 kun je geen groter plezier doen dan hen schrijftaakjes te geven en vervolgens te bewonderen wat ze geschreven hebben. Jammer genoeg gaat die motivatie voor schrijven in de loop van de jaren snel achteruit. Veel leraren zijn ontevreden met de schrijfproducten van hun leerlingen, maar ook met de k...
Taalonderzoek in de praktijk
PABO-student Nelissa Memelink over de integratie van woordenschat bij de zaakvakken.
Anouk ten Peze
promoveerde op 2 februari 2024 aan de Universiteit van Amsterdam op haar onderzoek naar creatief schrijven in het voortgezet onderwijs.