Welkom
Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.
Bekijk alle Taal = Meer
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactiePictoverhalen
Marcel Schmeier
In de eerste leerjaren van de basisschool ligt traditioneel de nadruk op het ‘leren lezen’, waarna dit in de midden- en bovenbouw steeds meer verschuift naar ‘lezen om te leren’. Met andere woorden: de aandacht verschuift van technisch lezen naar begrijpend lezen.
Onderwijs aan anderstalige kleuters
Rianne Buist-Pasveer en Yvette Reuver- van der Gronden
Openbare basisschool De Broekheurne in Enschede heeft een schakelklas voor groep 2. Maximaal 12 kinderen uit de groepen 2 krijgen er drie ochtenden per week, gedurende een jaar, extra aandacht op het gebied van taal. De rest van de tijd gaan deze leerlingen naar hun eigen groep. Doordat de groep klein is, krijgen ze...
Poëzie
Melle is 8 jaar en zit in klas 3 (groep 5) van de Widar Vrijeschool in Groningen. Hij schreef 'Wonen in de bomen'.
Nog meer taal!
Redactioneel
Joanneke Prenger
Door Joanneke Prenger.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Wetenschap en technologie creëert uitdagende taalsituaties
Barbara Wagensveld, Cindy Teunissen en Marian Bruggink
In dit artikel beschrijven we hoe de Radboud Universiteit Nijmegen binnen het onderzoeksprogramma TalentenKracht een antwoord probeert te vinden op de volgende drie vragen. Welke rol speelt taal bij het leren onderzoeken? Hoe kan de leraar mondelinge taalvaardigheden extra stimuleren in deze situaties? En hoe kunnen...
Column - Kan het nóg liever?
Corine Snel
Column door Corine Snel.
Begrijp jij wat je leest?
Dolf Janson
Wat op het rooster staat als ‘begrijpend lezen’ krijgt in veel scholen de nodige aandacht. Met name schoolleiders vragen zich af hoe de score op toetsen kan worden opgekrikt. Leraren zouden vooral graag meer merken van de transfer naar lezen in andere vakken. In dit artikel geeft Dolf Janson naar aanleiding van leso...
Column - Verhalen in mijn hoofd
Column door Fatema Akhlaqi.
Taaltalent
Het taaltalent van Tjibbe Veldkamp en meester Boswijk.
De taal van het water klatert…
Hugo van den Ende
Krachtige, prachtige taal in een nieuwe gedichtenbundel, verzameld door Hans en Monique Hagen.
Begrijpend lezen: het kan slimmer en beter
Fenje Louwsma-Koksma en Jos Boerema
Lezen met begrip is een complexe vaardigheid. Onder invloed van krimp en de wet op passend onderwijs worden de niveauverschillen tussen leerlingen in klassen steeds groter, maar de beschikbare onderwijstijd blijft hetzelfde. Dit stelt leraren voor een nog grotere opgave. Hoe vind je als leraar de juiste handelingsge...
Column - Taalfouten of spellingfouten?
Dolf Janson
Column door Dolf Janson.
Taalonderzoek in de praktijk
Op 10 juni 2013 promoveerde .Jantien Smit op het onderzoek dat ze uitvoerde aan het Freudenthal Instituut voor Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht. Ze ontwikkelde een repertoire van docentstrategieën waarmee leraren vaktaalontwikkeling kunnen bevorderen. Met deze “scaffolding”-strategieën zetten leraren de...
Zo stil als dynamiet dat opgeslagen ligt
Monique Hansma
Het herkennen van figuurlijk taalgebruik wordt in het referentiekader pas genoemd bij niveau 2F in het domein lezen. Toch is het ook heel goed mogelijk en leuk om ook al met jonge kinderen te werken aan het herkennen van beeldspraak.
Schrijfmeters maken
Kees de Glopper en Joanneke Prenger
Hoe kun je de schrijfontwikkeling van je leerlingen volgen? Voor het volgen van de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid van leerlingen bevat het LVS van het Cito geen toetsen. Wat zijn de alternatieven? In dit artikel bespreken Kees de Glopper en Joanneke Prenger de mogelijkheid om beoordelingsschalen te gebruiken...
Poëzie
Mea Rinsema is 12 jaar, als ze het gedicht 'Niets' schrijft. Ze is leerling van de Nassauschool in Groningen
Nog meer taal!
Taalonderwijs in beeld
Schooltijd.
Werken aan woordenschat
Heleen Strating en Jack Duerings
Kinderen hebben een flinke voorsprong op school als ze een grote woordenschat hebben die ze actief en flexibel kunnen inzetten. Een goed ontwikkelde woordenschat is een belangrijke factor voor succes in hun schoolloopbaan en voor het latere functioneren in onze kennismaatschappij.
Redactioneel
Joanneke Prenger
Door Joanneke Prenger.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De meerwaarde van samen observeren
Roelien Linthorst en Maaike Pulles
Sinds de invoering van het Referentiekader Taal wordt van leraren nog meer dan voorheen verwacht dat ze de ontwikkeling van leerlingen op de verschillende taaldomeinen volgen. Voor de domeinen mondelinge vaardigheid en schrijfvaardigheid is dit vaak geen eenvoudige klus, ook door het ontbreken van goede instrumenten.
In ondernemend leren krijgt taal waarde
Itie van den Berg en Marieke Popma
Draagt ondernemend leren bij aan de taalontwikkeling van kinderen? We zien dat kinderen hun eigen maatstaven ten aanzien van taal gaan opschroeven vanuit hun verantwoordelijkheden voor hun kinderbedrijf. Ze besteden meer tijd aan taal en leggen de lat hoger.
Gedicht
Joanne Hoekstra is 17 jaar oud en dicht al sinds haar dertiende.
Nog meer taal!
Actief meedenken tijdens interactief voorlezen
Myrte Gosen
Interactief voorlezen is niet alleen een leuke manier om kinderen actief te laten meedoen tijdens voorlezen, maar is ook nog eens goed voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Interactief voorlezen kent echter vele gezichten. In dit artikel laten we zien waarom en hoe interactief voorlezen ingezet kan worden om acti...
De taalles als taallab
Dolf Janson
Op weg naar een uitdagende invulling van de taalles.
Taaltegels
Taalonderwijs in beeld.
Schrijven in het hart van het taalonderwijs
Suzanne van Norden
Kinderen uit groep 3 kun je geen groter plezier doen dan hen schrijftaakjes te geven en vervolgens te bewonderen wat ze geschreven hebben. Jammer genoeg gaat die motivatie voor schrijven in de loop van de jaren snel achteruit. Veel leraren zijn ontevreden met de schrijfproducten van hun leerlingen, maar ook met de k...
Taalonderzoek in de praktijk
PABO-student Nelissa Memelink over de integratie van woordenschat bij de zaakvakken.
Anouk ten Peze
promoveerde op 2 februari 2024 aan de Universiteit van Amsterdam op haar onderzoek naar creatief schrijven in het voortgezet onderwijs.