Welkom
Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.

Bekijk alle Taal = Meer
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieTaalontwikkeling door onderzoekend leren binnen thema’s
Maaike Pulles, Frans Hiddink en Anke Herder
In het kader van een meerjarig onderzoek van het Lectoraat Taalgebruik & Leren van de NHL Hogeschool voeren leerlingen van zeven scholen twee keer per jaar een onderzoeksproject uit naar aanleiding van een thema. De auteurs beschrijven hoe je leerlingen onderzoekend kunt laten leren met voorbeelden uit de nieuwe pro...
Beeldsonnetten van Ted van Lieshout inspireren leerlingen
Taalonderwijs in beeld.
Op expeditie met Rob Ruggenberg
Hugo van den Ende
Jeugdboekenschrijver Rob Ruggenberg is een leven lang journalist geweest bij de Brabantse pers - na een paar jaar varen voor de marine - en heeft daar zijn taalgevoeligheid op peil gehouden en z’n nieuwsgierig-heid en reislust lang kunnen bevredigen. Uiteindelijk deed zich een kans voor om de krant vaarwel te zeggen...
Taalonderzoek in de praktijk
Jenaplanschool De Mheen is een academische basisschool in Apeldoorn. Op deze academische basisschool heeft Maaike Remmers, een vierdejaarsstudent van de Katholieke Pabo Zwolle, samen met de teamleden gewerkt aan een ontwerponderzoek gericht op begrijpend lezen. Een ontwerponderzoek kent twee componenten: ontwerpen e...
Aan de slag met Wikikids
Gerard Dummer
WikiKids is het meest authentieke schrijflab voor kinderen ter wereld. Zo zou Gerard Dummer WikiKids (www.wikikids.nl), de Nederlandstalige internet-encyclopedie voor en door kinderen, het liefst omschrijven. WikiKids biedt voor het onderwijs veel mogelijkheden om stelonderwijs, maar ook wereldoriëntatie, mediawijsh...
Hooggeëerd publiek!
Alie Smidstra en Anita Middel
Oefenen met theaterlezen, geïntegreerd met de didactische principes van RALFI, heeft een positief effect op het technisch leesniveau, de fluency en de leesmotivatie van leerlingen
met leesproblemen. Dat bleek in 2010 al uit het onderzoek Mag ik meedoen? Theaterlezen voor leerlingen met leesproblemen van Hanneke Stap...
Poëzie
Henriëtte Sikkema (11) zit in groep 8 van de Johannes Bogermanschool in Grootegast. Ze maakte het gedicht 'Zomervakantie'.
Nog meer taal!
Redactioneel
Joanneke Prenger
Door Joanneke Prenger.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Groengeelbruine mannetjes ont-armen of omarmen
Talensensibilisering is een manier om leerlingen en leraren op positieve wijze in contact te brengen met taaldiversiteit. Bij talensensibilisering is het niet de bedoeling dat leerlingen een specifieke taal leren, maar wel een open attitude ontwikkelen ten aanzien van talen en culturen. In dit tweeluik wordt op deze...
Taaltalent
Het taaltalent van Loesje.
Leren schrijven met peer response
Mariëtte Hoogeveen
Voor kinderen is schrijven zonder twijfel de moeilijkst te leren taalvaardigheid. Veel leraren ervaren het realiseren van goed schrijfonderwijs als een lastige en arbeidsintensieve taak. In het SLOproject “Leren schrijven met peer response” is lesmateriaal ontwikkeld voor de bovenbouw van het basisonderwijs en is he...
Taal inclusief!
Manon Hulsbeek en Ellis Bronkhorst
Over de vraag: “Willen jullie meewerken aan het ontwikkelen van een plusboek bij onze taalmethode?” hoefden Manon Hulsbeek en Ellis Bronkhorst niet lang na te denken, want er was nauwelijks geschikt materiaal voor taalverrijking beschikbaar. In dit artikel vertellen zij over het ontwikkelwerk, illustreren dit met tw...
Tjee, er fietst een kikker over het water….
Taalonderwijs in beeld.
Zalf of crème
Martie de Pater-Sneep
In dit artikel worden handvatten gegeven hoe je tijdens de voorbereiding en uitvoering van je taal- en zaakvaklessen om kunt gaan met de verschillen in woordkennis tussen leerlingen.
Taalonderzoek in de praktijk
Sharon Holterman over het effect van woordleerstrategieën op de woordenschat van leerlingen en de samenhang met de leesvaardigheid.
Pictoverhalen
Marcel Schmeier
In de eerste leerjaren van de basisschool ligt traditioneel de nadruk op het ‘leren lezen’, waarna dit in de midden- en bovenbouw steeds meer verschuift naar ‘lezen om te leren’. Met andere woorden: de aandacht verschuift van technisch lezen naar begrijpend lezen.
Onderwijs aan anderstalige kleuters
Rianne Buist-Pasveer en Yvette Reuver- van der Gronden
Openbare basisschool De Broekheurne in Enschede heeft een schakelklas voor groep 2. Maximaal 12 kinderen uit de groepen 2 krijgen er drie ochtenden per week, gedurende een jaar, extra aandacht op het gebied van taal. De rest van de tijd gaan deze leerlingen naar hun eigen groep. Doordat de groep klein is, krijgen ze...
Poëzie
Melle is 8 jaar en zit in klas 3 (groep 5) van de Widar Vrijeschool in Groningen. Hij schreef 'Wonen in de bomen'.
Nog meer taal!
Redactioneel
Joanneke Prenger
Door Joanneke Prenger.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Wetenschap en technologie creëert uitdagende taalsituaties
Barbara Wagensveld, Cindy Teunissen en Marian Bruggink
In dit artikel beschrijven we hoe de Radboud Universiteit Nijmegen binnen het onderzoeksprogramma TalentenKracht een antwoord probeert te vinden op de volgende drie vragen. Welke rol speelt taal bij het leren onderzoeken? Hoe kan de leraar mondelinge taalvaardigheden extra stimuleren in deze situaties? En hoe kunnen...
Column - Kan het nóg liever?
Corine Snel
Column door Corine Snel.
Begrijp jij wat je leest?
Dolf Janson
Wat op het rooster staat als ‘begrijpend lezen’ krijgt in veel scholen de nodige aandacht. Met name schoolleiders vragen zich af hoe de score op toetsen kan worden opgekrikt. Leraren zouden vooral graag meer merken van de transfer naar lezen in andere vakken. In dit artikel geeft Dolf Janson naar aanleiding van leso...
Column - Verhalen in mijn hoofd
Column door Fatema Akhlaqi.
Taaltalent
Het taaltalent van Tjibbe Veldkamp en meester Boswijk.
De taal van het water klatert…
Hugo van den Ende
Krachtige, prachtige taal in een nieuwe gedichtenbundel, verzameld door Hans en Monique Hagen.
Begrijpend lezen: het kan slimmer en beter
Fenje Louwsma-Koksma en Jos Boerema
Lezen met begrip is een complexe vaardigheid. Onder invloed van krimp en de wet op passend onderwijs worden de niveauverschillen tussen leerlingen in klassen steeds groter, maar de beschikbare onderwijstijd blijft hetzelfde. Dit stelt leraren voor een nog grotere opgave. Hoe vind je als leraar de juiste handelingsge...
Column - Taalfouten of spellingfouten?
Dolf Janson
Column door Dolf Janson.
Taalonderzoek in de praktijk
Op 10 juni 2013 promoveerde .Jantien Smit op het onderzoek dat ze uitvoerde aan het Freudenthal Instituut voor Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht. Ze ontwikkelde een repertoire van docentstrategieën waarmee leraren vaktaalontwikkeling kunnen bevorderen. Met deze “scaffolding”-strategieën zetten leraren de...
Zo stil als dynamiet dat opgeslagen ligt
Monique Hansma
Het herkennen van figuurlijk taalgebruik wordt in het referentiekader pas genoemd bij niveau 2F in het domein lezen. Toch is het ook heel goed mogelijk en leuk om ook al met jonge kinderen te werken aan het herkennen van beeldspraak.
Schrijfmeters maken
Kees de Glopper en Joanneke Prenger
Hoe kun je de schrijfontwikkeling van je leerlingen volgen? Voor het volgen van de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid van leerlingen bevat het LVS van het Cito geen toetsen. Wat zijn de alternatieven? In dit artikel bespreken Kees de Glopper en Joanneke Prenger de mogelijkheid om beoordelingsschalen te gebruiken...
Poëzie
Mea Rinsema is 12 jaar, als ze het gedicht 'Niets' schrijft. Ze is leerling van de Nassauschool in Groningen