Topografie met teksten
Meertaal Doen!
In de conceptkerndoelen is veel aandacht voor productieve taalvaardigheid. En terecht: kinderen worden taalvaardiger door te lezen en te luisteren én door zelf te spreken en te schrijven. In deze rubriek geven we praktische voorbeelden, aansluitend bij de nieuwe conceptkerndoelen.
Het thema van deze keer is Topografie met teksten.
In dit voorbeeld oefenen kinderen met het goed onder woorden brengen van een eigen ervaring die ze verbinden aan een plek in Nederland*: naar de winkel, op vakantie, een dagje uit of op familiebezoek, heel gewoon of heel bijzonder. Zo kleur je de kaart van Nederland met ervaringen en belevenissen van de kinderen. Dit past goed bij een thema zoals ‘Ik hou van Holland’, ‘Mijn stad of dorp’, ‘Mijn eigen wijk’ of ‘Wij gaan verhuizen’. Kijk goed naar de doelen van het thema waar jullie aan werken en verbind deze inhouden aan de gesprekken en teksten. Zo kun je taalactiviteiten aan zaakvakinhouden verbinden en op een betekenisvolle manier aandacht besteden aan bijvoorbeeld topografie, kaartleesvaardigheden of verschillen tussen landschappen, steden en dorpen.
Download de pdf bovenaan de pagina en ga ermee aan de slag!