Vandaag leer je de klank /b/ van /been/ verstaan en zeggen
Alweer een tijd geleden zat ik met vier nieuwkomersleerlingen aan de instructietafel op Taalschool Utrecht. Tegenover mij zit Adam, een eigenwijze en leergierige jongen afkomstig uit Syrië. Tijdens het lezen geef ik hem feedback over de uitspraak van de /a/: “Let op, het is /a/”. Welwillend zegt Adam: “/e/”. Ik reageer met een duidelijk overdreven mondbeeld en herhaal iets harder “/A/”, waarop Adam trouw “/E/” zegt. Vastberaden zet ik nu ook mijn handen in ter ondersteuning van de klank en er volgt duidelijk gearticuleerde “/A/”. En dan….. “/E!/”. We schieten allebei in de lach. Een warm moment en tegelijkertijd een waardevol inzicht over het belang van klankonderwijs aan nieuwkomers. Klanklessen bieden de leerlingen de mogelijkheid gericht te luisteren naar klanken die betekenisvol zijn in de nieuwe taal. Een voorwaarde voor het verstaan, lezen en spellen.