Nog meer taal!
In deze editie:
- Onze redacteur is enthousiast over...
- Kindertekst van Milou Kenselaar
- Oproep!
Onze redacteur Itie van den Berg is enthousiast over:
De Verhalenwerkplaats bij bibliotheek Stadkamer in Zwolle. Anita Middel leest op zaterdag samen met een groep kinderen van 4-7 jaar een prentenboek. De kinderen wisselen uit waar het boek volgens hen over gaat, reageren op het verhaal en voorspellen hoe het verder gaat. Ze lezen hier en daar mee als ze dat al kunnen. Jongere en oudere broertjes en zusjes doen ook mee of gaan ondertussen even rennen of van de glijbaan af. Vaak schuiven ze weer aan om te weten hoe het verhaal afloopt. Na het lezen gaan de kinderen naar de doehoek. Ze schrijven en tekenen op hun eigen manier een tekst voor anderen die past bij het boek: een reclamebord voor de billenwinkel, een uitnodiging voor een bezoekje aan het schip van Woeste Willem, een etalage voor het Letterwinkeltje, de grote Egalus-opruimposter, een eigen flapjesboek. Alle kunstwerkjes worden met de ouders gelezen en gaan op de foto. Een mooie vorm van aandacht voor lezen buiten school! (Instagram: @jules_plus)
Kindertekst
Milou Kenselaar (12 jaar, groep 8) keek samen met haar ouders naar een talkshow waarin gesproken werd over de Boekenweek en de ontlezing van de jeugd. Ze reageerde heel verbaasd dat het vak begrijpend lezen een oorzaak zou zijn van het verminderde leesplezier onder jongeren. Zij heeft daar een duidelijke mening over, en schreef toen deze tekst.
De jeugd van tegenwoordig
Laten we het eens hebben over het onderwerp Lezen.
Als kinderen het al horen beginnen ze al te jammeren: Ohhh nee! Dat is echt zo saai!
De verbeterde versie van deze zin is: O nee dat kost me zoveel moeite. En dat is het gehele probleem van dit onderwerp.
Het kost een kind met een goed stel hersens tegenwoordig al moeite om te lezen. Laat staan dat ze überhaupt lezen. Dat wordt als saai gezien, een ouderwetse bezigheid.
Maar lezen is nou precies wat onze jeugd van tegenwoordig nodig heeft. In plaats van al hun kennis van het onbetrouwbare internet te halen kunnen ze beter hun informatie uit een betrouwbaar boek halen zonder roddels, syberpesters, criminelen, geruchten en onzekerheden.
Als een kind een goed boek leest is dat goed voor de ontwikkeling en de woordenschat van het kind.
Het is trouwens ook nog eens leuk, want de verhalen zijn tig keer beter dan de story’s op TikTok, Snapchat of Instagram.
De meeste deskundigen zeggen dat het niet uitmaakt wat je leest, maar óf je leest.
Dat klinkt in mijn oren als klinkklare onzin, want dat moet dus zeggen dat als je een Donald Duck leest dat even effectief is dan als je een boek over de liefde leest van Carry Slee of je verdiept in de geschiedenis van Linda Dielemans. De meeste kinderen kiezen ook liever voor een boek met heel veel plaatjes. Doe dat ook liever niet want dat is eerder gewoon een kijkboek in plaats van een leesboek, en ook supersaai want dan wordt al het leuke werk van zelf bedenken al voor je bedacht en is voor mij de lol er al wel af.
En zonder plaatjes is het ook veel leuker, want dan kan je het lezen ook een stuk minder saai maken door zelf je fantasie los te laten gaan en elk plaatje bij het boek verzinnen wat maar mogelijk is.
Waar het nou eigenlijk op neer komt is dat kinderen gewoon meer moeten lezen en ‘ns een keer een goed boek moeten uitzoeken met zo min mogelijk plaatjes om zichzelf eens lekker te vermaken.
Door Milou Kenselaar
Oproep
Ideeën of wensen voor een artikel? Goede tips over taalonderwijs? Kinderwerk waar je blij van wordt? Mail ons! redactie@tijdschriftmeertaal.nl