Verjaardagsfeestje
Hiep hiep hoera, 10 jaar MeerTaal! Deze verjaardag hebben we gevierd tijdens een onlinefeestje met drie enthousiaste en inspirerende gasten. Met hen blikten we terug op 10 jaar MeerTaal, stonden we stil bij het heden en droomden we over de toekomst van het taalonderwijs en ons tijdschrift.
Met Joanneke keek ik terug op de historie van MeerTaal: hoe een nieuwsbrief met tips voor leraren uitgroeide tot een heus tijdschrift over taal en taaldidactiek in het basisonderwijs. Joanneke stipte aan hoe mooi het is dat de artikelen uit de begintijd nog steeds relevant zijn en dat de aandacht voor betekenisvol taalonderwijs alleen maar lijkt toe te nemen. Vooruitblikkend op de toekomst sprak Joanneke de hoop uit dat met de actualisatie van de kerndoelen, die dit schooljaar plaatsvindt, betekenisvol en rijk taalonderwijs goed op de kaart zal worden gezet.
Dat meertaligheid een plek zal vinden in de nieuwe kerndoelen staat buiten kijf. Zoveel werd duidelijk uit het interview dat Lucienne hield met Frederike Groothoff: “Alle kinderen leven nu in een meertalige wereld.” Frederike geeft aan dat ze het jammer vindt dat meertaligheid nog steeds vaak als apart onderwerp wordt gezien, het zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn om alle leerlingen kennis en vaardigheden aan te reiken om met meertaligheid om te gaan. En … ‘de kwartjes vallen sneller’ bij meertalige leerlingen als er aandacht wordt besteed aan hun thuistaal, hun cultuur en hun achtergrond, is de ervaring van Frederike. Na een korte pauze voelde Itie Femke Ganzeman aan de tand over lezen en leesbevordering. In de media horen we eigenlijk alleen maar sombere berichten over het leesniveau en de leesmotivatie van kinderen. Is dit tij nog te keren en zo ja, hoe dan? Als het aan Femke ligt, is dat zeker het geval. Femke is een zeer bevlogen leesbevorderaar en laat geen kans onbenut om boeken onder de aandacht te brengen bij kinderen, ouders en leerkrachten. Wat haar betreft is het een kwestie van ‘onbekend maakt onbemind’ en haar missie is om ervoor te zorgen dat leerkrachten op de hoogte zijn van het nieuwste aanbod aan kinderboeken, zowel fictie als non-fictie. Op haar website geeft zij tal van suggesties over hoe je deze boeken kunt inzetten in je lessen, bijvoorbeeld bij zaakvak- en kunstonderwijs.
Het was een inspirerende middag waarin ook veel tips via de chat werden gedeeld. Een aantal van deze tips hebben we verzameld, die kun je vinden in de rubriek Nog meer Taal! Doe er je voordeel mee! Heb je het evenement gemist? De interviews zijn terug te kijken op de website.